Robert Erikson () and Lena Unemo ()
Additional contact information
Robert Erikson: Institutet för social forskning, Postal: Stockholms universitet, Institutet för social forskning, 106 91 Stockholm
Lena Unemo: Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi
Abstract: Såväl svenska som internationella bedömare menar att skolans likvärdighet försämrats under de senaste decennierna. Frågan är vad som kan göras för att bryta utvecklingen. I denna ESO-antologi undersöker ett antal forskare från olika forskningsfält vad vi egentligen vet om vilka åtgärder som kan fungera för att förbättra skolans likvärdighet.
Keywords: Utbildning; Forskning; Likvärdighet; Grundskola
Language: Swedish
218 pages, February 15, 2019
Note: Innehåll: 1. Inledning och sammanfattning, Robert Erikson och Lena Unemo 2. Hur ska likvärdighet i skolan bäst bedömas?, Robert Erikson 3. Likvärdighet och skolkvalitet: socioekonomiskt ursprung och invandrar bakgrund, Jan O. Jonsson och Georg Treuter 4. Vad säger forskningen om vilka åtgärder som bäst ökar likvärdigheten i skolan?, Mikael Lindahl 5. Anvendelse af forskning om ligeværdighed i grundskolen, Camilla Brørup Dyssegaard och Niels Egelund 6. Leiarskap i klasseromet ein nøkkel til likeverdig opplæring, Sigrun K. Ertesvåg 7. Studie- och yrkesvägledningens funktion och betydelse för individens utbildningsval, Anders Stenberg 8. Leder lottning av skolplatser till förbättrad likvärdighet?, Anders Böhlmark Summary
Full text files
ESO-2019_1_Lika-f%C3%B6r-alla_webb.pdfFull text
Summary.pdfEnglish summary
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Charlotte Nömmera ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:esorep:2019_001This page generated on 2025-05-21 14:41:30.