Kjell Nyman ()
Additional contact information
Kjell Nyman: Firma Kjell Nyman, Postal: Moa Martinssons torg 12, 112 15 Stockholm ,
Abstract: Arbetet pågår för fullt för att, med hjälp av digital teknik, utveckla undervisningen i högskolan. En ambition som finns är även att den digitala tekniken ska underlätta för nya grupper att kunna bedriva högskolestudier. Digitala lärplattformar, videoinspelade föreläsningar och digitala salstentor införs. Särskilda högskolepedagogiska enheter med uppgift att stötta universitetslärare i att använda digitala verktyg är ytterligare exempel på den utveckling som sker. Men hur långt har arbetet med att digitalisera högskolan egentligen kommit och hur kan de problem och utmaningar som digitaliseringen medför hanteras? I den här rapporten till ESO undersöker Kjell Nyman hur utvecklingen av digitaliseringen ser ut på svenska universitet och högskolor. Genom en litteraturgenomgång, en analys av registerdata, enkäter och intervjuer visar författaren hur digitala verktyg används, och kan användas, för att öka undervisningens kvalitet och förbättra högskolepedagogiken. Författaren undersöker också vilka hinder som finns i arbetet med att digitalisera högskolan och ger avslutningsvis ett antal policyrekommendationer för att bättre kunna ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen skapar.
Keywords: Utbildning; Forskning; Digitalisering; Högskola; Universitet
Language: Swedish
178 pages, August 25, 2020
Full text files
ESO_2020_5_Uppkopplad-utbildning_Webb.pdfFull text
ESO-2020_5-summary.pdfEnglish summary
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Charlotte Nömmera ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:esorep:2020_005This page generated on 2025-05-21 14:41:30.