Scandinavian Working Papers in Economics

ESO-rapporter,
Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (Expert Group on Public Economics)

No 2023:8: Karriärer och barriärer – en ESO-rapport om skolgång och etablering för unga med utländsk bakgrund

Carina Mood () and Jan O. Jonsson ()
Additional contact information
Carina Mood: Institutet för social forskning, Postal: Stockholms universitet, Institutet för social forskning, 106 91 Stockholm
Jan O. Jonsson: Department of Sociology, Postal: University of Oxford

Abstract: Unga med utländsk bakgrund är en stor och växande grupp i samhället och gruppens utbildningschanser och skolresultat lyfts ofta fram som avgörande för hur det går för dem senare i livet. En utbredd bild är att många barn och ungdomar med utländsk bakgrund har svårigheter i skolan och att bristande kunskaper i svenska språket försvårar möjligheten att tillgodogöra sig utbildning. Men hur väl stämmer den här bilden? Och skiljer den sig mellan olika grupper, till exempel beroende på vid vilken ålder personen invandrat eller om man är född i Sverige men med invandrade föräldrar? Suddas initiala problem i skolan ut med tiden eller accentueras de? I den här rapporten till ESO analyserar Jan O. Jonsson och Carina Mood hur skolgången ser ut för gruppen; deras utbildningsresultat och den tidiga etableringen på arbetsmarknaden samt olika faktorer som kan vara av betydelse för utfallet. Rapporten bygger i huvudsak på data för en kohort – personer födda 1996 – som författarna följer upp till 25 års ålder. Rapporten visar att det på många sätt går bra i skolan för gruppen, trots de i många fall sämre studieförutsättningarna. De unga har därtill ofta höga ambitioner och ett stort engagemang i skolarbetet. Störst svårigheter är det för de unga som har invandrat relativt sent; i rapporten definierat som vid 9–15 års ålder. Författarna framhåller vikten av att i analys och policy behandla unga med utländsk bakgrund som den heterogena grupp den är för att på så sätt kunna rikta åtgärder till de som löper störst risk för skolmisslyckande.

Keywords: Integration; Migration; Utbildning; Grundskola; Gymnasieskola; Högskola; Invandring; Segregation

Language: Swedish

261 pages, September 6, 2023

Full text files

ESO_2023_8_webb.pdf PDF-file Full text
Summary-1.pdf PDF-file English summary

Download statistics

Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Charlotte Nömmera ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().

RePEc:hhs:esorep:2023_008This page generated on 2024-09-18 14:17:29.