Jonas Eliasson () and Maria Vredin ()
Additional contact information
Jonas Eliasson: Linköpings universitet, Postal: Linköpings universitet, 581 83 Linköping
Maria Vredin: Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, Postal: Regeringskansliet, Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, 103 33 Stockholm
Abstract: Inför regeringens forskningspolitiska proposition som ska publiceras sent hösten 2024 vill ESO rikta strålkastarljuset på den samhällsvetenskapliga forskningens samhällsnytta. Med fokus på frågor som hur de bästa förutsättningarna för samhällsnyttig forskning skapas och hur samverkan och kunskapsöverföring mellan akademi och praktik kan förbättras ger tolv författare i nio olika bidrag i den här antologin sina perspektiv. Resultatet är en blandning av allmänna och vetenskapliga bidrag och mer personliga iakttagelser.
Efter ett inledande kapitel följer två kapitel av Astri Muren respektive Lars Hultkrantz som på en övergripande nivå beskriver utvecklingen av förutsättningarna för undervisning, forskning och samverkan i den svenska högskolan, med särskild inriktning på nationalekonomi. I det fjärde kapitlet problematiserar professorerna i forskningspolitik Mats Benner och Sylvia Schwaag Serger den superspecialisering som nu förekommer i akademin till följd av rådande karriärincitament. Generaldirektör Annelie Roswall Ljunggren diskuterar i kapitel fem de olika – och ibland till synes oförenliga – ideal och logiker som präglar de akademiska och politiska verksamheterna. I det följande kapitlet menar statsvetaren Bo Rothstein att det finns tecken som tyder på att universitetens forskning levererar för få användbara resultat till politiken och att forskarnas höga specialisering bidragit till detta.
I kapitel sju ger sociologen Anna Lund exempel på ny och innovativ forskningskommunikation och beskriver riskerna med att kommunicera forskningsresultat i en polariserad omvärld. Eva Forslund och Magnus Henrekson diskuterar i kapitel åtta avigsidor med att det engelska språket kommit att helt dominera i forskning och undervisning i nationalekonomi. I kapitel nio skriver nationalekonomerna Anna Dreber Almenberg och Magnus Johannesson om falska vetenskapliga resultat och replikerbarheten av publicerade studier. I antologins avslutande kapitel tio jämför Randi Hjalmarsson villkoren och förutsättningarna för en nationalekonomisk forskarkarriär i Sverige med motsvarande i USA och England, där hon tidigare varit verksam.
Keywords: Utbildning; Forskning; Högskola; Universitet
Language: Swedish
208 pages, March 4, 2024
Note: Innehåll: 1. Inledning och sammanfattning, Maria Vredin 2. Styrning av samhällsvetenskaplig forskning, Astri Muren 3. Hur få mer samhällsnyttig forskning? Lärdomar från och för nationalekonomi, Lars Hultkrantz 4. Korsbefruktning av politik och akademi, Mats Benner och Sylvia Schwaag Serger 5. Policyrelevant samhällsvetenskaplig forskning?, Annelie Roswall Ljunggren 6. Forskaren och det offentliga samtalet, Bo Rothstein 7. Att kommunicera forskning – ett ömsesidigt lärande, Anna Lund 8. Svenskan är ett verktyg – inte ett hinder, Eva Forslund och Magnus Henrekson 9. Problem med tillförlitligheten i forskningsresultat, Anna Dreber Almenberg och Magnus Johannesson 10. Swedish Academia and the Role of Grants: An International Perspective, Randi Hjalmarsson Introduction and summary
Full text files
ESO_2024_2_I-samhallets-tjanst_webb.pdf Full text
Introduction-and-summary.pdf English introduction and summary
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Charlotte Nömmera ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:esorep:2024_002This page generated on 2024-09-13 22:14:32.