Svante Berglund and Ida Kristoffersson ()
Additional contact information
Svante Berglund: WSP, Postal: Forskningsprogrammet TRANSPORTEKONOMI, Att: VTI, Box 55685, 102 15 STOCKHOLM
Ida Kristoffersson: Research Programme in Transport Economics, Postal: Forskningsprogrammet TRANSPORTEKONOMI, Att: VTI, Box 55685, 102 15 STOCKHOLM
Abstract: Den här rapporten är en del i ett forskningsprojekt där vi studerar det svenska anslutningsresandet. Här beskrivs anslutningsresor med data från svenska nationella resvaneundersökningen. Ungefär 35 procent av alla långväga (mer än 10 mil) resor sker med ett färdmedel som förutsätter en resa till en station eller flygplats. De flesta långväga resor har en mycket enkel struktur med korta anslutningsresor till huvudfärdmedlet. Det är ovanligt med fler färdmedel under en resa förutom huvudfärdmedel, anslutande och avslutande färdmedel. Anslutningsfärdmedel och huvudfärdmedel är enkelt identifierbara i data. Det råder också en stor symmetri mellan utresa och återresa avseende både huvudfärdmedel och färdmedel för anslutningsresa. För flygresor utgör anslutningsresan ofta under 10 % av resans totala längd men 30% till över 50 % av reseuppoffringen. Anslutningsresan utgör således en signifikant del av den totala reseuppoffringen både i tid och pengar för flyg medan restiden och biljettkostnaden för tåg är en mer komplett beskrivning av hela resan. Resor med tåg startar och slutar ofta i stadsmiljö med närhet till många målpunkter och relativt stort utbud av kollektivtrafik. Det råder därmed en asymmetri i beskrivningen av reseuppoffringen mellan flyg och tåg när man inte tar hänsyn till anslutningsresan.
Keywords: Anslutningsresa; Långväga resa; Deskriptiv analys; Resvanedata
JEL-codes: R40
30 pages, March 23, 2020
Full text files
WP-2020-3.pdf Full text
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Mats Berggren ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:trnspr:2020_003This page generated on 2024-09-13 22:17:19.