Scandinavian Working Papers in Economics

Working Papers,
Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI)

No 2020:2: Potential för utsläppsminskningar från elektrifiering av godstransporter på Europavägar

Johanna Jussila Hammes ()
Additional contact information
Johanna Jussila Hammes: Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI), Postal: Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden

Abstract: Utsläppsminskningspotential från tunga lastbilstransporter (över 3,5 ton) beräknas för elektrifiering av de svenska europavägarna och vissa riksvägar. Fyra scenarier analyseras. I huvudscenariot (scenario 1) minskar utsläppen med ca 52 procent jämfört med de totala utsläppen från den tunga trafiken år 2017, på 3 326 kton CO2. En enkel analys av den samhällsekonomiska lönsamheten tyder på att med dagens koldioxidskatt på 1,15 SEK per kg CO2 och givet en ”låg” investeringskostnad på 20 mSEK per km väg skulle det kunna löna sig att elektrifiera E4 i Stockholms län och E6 i Skåne län. Marginalkostnaden för att elektrifiera hela E4 från Stockholm till Skåne och E6 från Skåne till den norska gränsen ligger på 2,38 SEK per kg CO2. Mer välutvecklade samhällsekonomiska analyser bör dock göras innan investeringsbeslut fattas.

Keywords: Electric roads; Carbon dioxide; Net present value of carbon dioxide emissions reductions; Sweden; Heavy freight transport

JEL-codes: Q54; Q55; R42

27 pages, January 27, 2020

Full text files

VTI%202020%202.pdf PDF-file Full text

Download statistics

Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Biblioteket vid VTI ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().

This page generated on 2024-04-16 21:16:52.