Jan Tullberg ()
Additional contact information
Jan Tullberg: Handelshögskolan i Stockholm, Postal: Centrum för etik och ekonomi, Box 6501 , 113 83 Stockholm
Abstract: Utgångspunkten för artikeln är en analys av reciprocitetens etiska och psykologiska kärna. Därefter diskuteras denna princips betydelse och utveckling i det moderna samhället. Marknadens utbyte är ur etiskt synpunkt att se som en form av reciprocitet; den sker simultant istället för i sekvens. En del marknadstransaktioner är personliga och momentana, men det förekommer också en hel del av den lojalitet och kontinuitet som förknippas med sekventiell reciprocitet. Detta indikeras av att företag ofta tillskrivs goodwillvärden. I staten har reciprocitet traditionellt hyllats som princip, men respekteras till lägre grad i praktiken. Den moderna staten introducerar två förändringar. Den framväxande paternalismen i välfärdsstaten är en utmaning mot liberal individualism, men inte nödvändigtvis mot reciprocitet. Ett centralt moraliskt skifte sker dock med en omfördelningsideologi där ¹distributiv rättvisa¹ blir något som är avskilt från personens bidrag. Det band mellan plikt och rättighet som förespråkades också av socialister försvagas nu och ersätts av en behovsprincip. Detta är en utveckling som det är motiverat att uppmärksamma och ifrågasätta.
Keywords: reciprocitet; utbyte; omfördelning; paternalism
JEL-codes: H24; H42; I38; M14; P16
31 pages, November 15, 2005
Full text files
jt_reciprocitet.pdf
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Martin Korpi ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:ratioi:0072This page generated on 2024-09-13 22:16:54.