Karl Wennberg ()
Additional contact information
Karl Wennberg: The Ratio institute and Stockholm School of Economics, Postal: The Ratio Institute, P.O. Box 5095, SE-102 42 Stockholm, Sweden
Abstract: Denna artikel sammanfattar forskning om olika typer av kommersialiseringsmiljöer med bas i akademiska teorier och empiriska studier från Sverige. Målsättningen är att bidra till kritisk reflektion kring kommersialiseringsmiljöer och de policyåtgärder som myndigheter, universitet och andra aktörer kan göra för att förbättra kommersialiseringsmiljöer i sin närmiljö. Två tentativa slutsatser följer från forsknings-genomgången: För det första så indikerar litteraturgenomgången att ett ensidigt fokus på akademiska avknoppningar inte får betyda att vi glömmer bort vikten av andra och ofta bättre avknoppningar, främst dem från industrin. I den mån vi kan få industriella aktörer att delta i kommersialisering av forskningsresultat är detta sannolikt bättre än om forskare och myndigheter själva genomför kommersialiseringsförsök. För det andra påvisar litteratur-genomgången att kommersialiseringsmiljöer förekommer i många former och storleker och det är svårt att säga om de generellt leder till mer framgångsrika universitetsavknoppningar eller ej. Akademisk utbildning och forskning är viktiga för idéutveckling och resursstöd i entreprenörskap och kommersialisering av innovationer, men studenters entreprenörskap är sannolikt minst lika viktigt som entreprenörskap bland forskare.
Keywords: Entrepreneurship
JEL-codes: L26
12 pages, October 21, 2014
Note: Under utgivning i McKelvey and Zahring (Eds.) Under Ytan. Stockholm: Vinnova
Full text files
kw_entreprenorskap_bland_forskare_236.pdf
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Martin Korpi ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:ratioi:0236This page generated on 2024-09-13 22:16:55.