Maria Börjesson (), Disa Asplund () and Carl Hamilton
Additional contact information
Maria Börjesson: Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI), Postal: Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden
Disa Asplund: Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI), Postal: Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden
Carl Hamilton: Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI), Postal: Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden
Abstract: Syftet med denna rapport är att syna argumenten för och emot en kilometerskatt ur ett antal olika aspekter. Det finns idag tre principiella skäl att beskatta vägtrafik. Den äldsta och mest spridda principen för beskattning av vägtrafik är finansiering av väginfrastrukturen. Den andra är internalisering av externa kostnader. Det tredje är rent fiskal beskattning. Beskattning av tung trafik är inte huvudfokus rapporten, eftersom de praktiska aspekterna av en kilometerskatt på den tunga trafiken redan analyserats utförligt.
Keywords: Elektrifiering; Personbilar; Kilometerskatter; Trängselskatter
81 pages, March 15, 2021
Note: Består av Kilometerskatt för persontrafik : Delrapport 1. ; Fiskala motiv för beskattning av vägtrafiken : Delrapport 2 ; Elektrifiering av fjärrlastbilar och överflyttning från andra transportslag : Delrapport 3
Full text files
VTI%202021%202.pdf Full text
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Biblioteket vid VTI ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:vtiwps:2021_002This page generated on 2024-09-13 22:17:40.