Roger Pyddoke ()
Additional contact information
Roger Pyddoke: Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI), Postal: Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden
Abstract: Få offentliga investeringar i stora IT system underkastas en samhällsekonomisk analys. När en statlig expertgrupp som studerade beredning av IT-investeringar i statsförvaltningen rapporterade sitt slutbetänkande nämndes inte möjligheten att göra sådana analyser (SOU 2018:72). Denna studie analyserar i vilken utsträckning utredningarna som föregått två föreslagna system - ett nytt biljettsystem i Region Stockholm och ett nationellt biljettsystem har givits direktiv att och analyserat förslagen ur ett företagsekonomiskt respektive samhällsekonomiskt perspektiv. En ytterligare fråga är om biljettsystem utformas för att kunna tillåta ökad prisdifferentiering. Den normativa utgångspunkten för denna analys är att investeringskalkyler och effektiv prissättning behövs för att uppfylla målen om kostnadseffektivitet i förvaltningar och rekommenderas av såväl överstatliga organisationer (OECD och EU kommissionen), som för transportsektorn i Sverige. Exemplen är tänkta att visa i vilken grad aktuella utredningar ges i uppdrag att belysa samhällsekonomisk lönsamhet, effektiv prissättning och i vilken grad de gör det. Resultaten visar att de båda exemplen förbereds och rekommenderas utan att direktiven kräver samhällsekonomiska analyser och att inte något försök görs för att motivera att dessa investeringar ger större nyttor än kostnader eller om mer effektiv prissättning är möjlig.
Keywords: Kollektivtrafik; Biljettsystem; Pris; Differentiering; Samhällsekonomisk analys; Sverige; Praktik
JEL-codes: D61; L92; R41; R42; R48
Language: Swedish
25 pages, March 11, 2022
Full text files
VTI%202022%201.pdf Full text
Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Biblioteket vid VTI ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().
RePEc:hhs:vtiwps:2022_001This page generated on 2024-09-13 22:17:40.