Scandinavian Working Papers in Economics

Working Papers,
Swedish National Road & Transport Research Institute (VTI)

No 2025:5: Analyser av riskreducerande metoder i upphandling av järnvägsunderhåll: effekter på åtgärder och tågförseningar

Kristofer Odolinski (), Abderrahman Ait-Ali (), Jan-Eric Nilsson () and Tomas Lidén ()
Additional contact information
Kristofer Odolinski: Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Postal: VTI, Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden
Abderrahman Ait-Ali: Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Postal: VTI, Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden
Jan-Eric Nilsson: Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Postal: VTI, Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden
Tomas Lidén: Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI), Postal: VTI, Dept. of Transport Economics, P.O. Box 55685, SE-102 15 Stockholm, Sweden

Abstract: Järnvägsunderhåll i Sverige har upphandlats i konkurrens sedan början av 2000-talet. Bestämmelser i kontrakten som tecknas mellan Trafikverket och underhållsentreprenörer har direkta konsekvenser för det arbete som genomförs. Denna studie använder ekonometriska metoder för att utvärdera två bestämmelser i kontrakten för järnvägsunderhåll: dels det gradvisa införandet av servicefönster som ger underhållsentreprenörerna bättre tillgång till sammanhängande tider i spår, dels förändringar i entreprenörernas ekonomiska ansvar för avhjälpande underhåll som innebär en avvägning mellan incitament till förebyggande insatser och riskpåslag i anbuden. Analysen visar att implementeringen av servicefönster inneburit färre avhjälpande underhållsåtgärder, färre tågstörande fel och färre merförseningsminuter. En bakomliggande orsak antas vara att servicefönster gjort det förebyggande underhållet billigare i relation till det avhjälpande underhållet och därför inneburit en ökning i det förebyggande arbetet som minskar behovet av avhjälpande underhåll. Ett högre tak på entreprenörens risktagande – dvs. ett högre kostnadsansvar – har också minskat förekomsten av avhjälpande underhållsåtgärder och tågstörande fel. Denna effekt är större när servicefönster utlovas i upphandlingen, vilket indikerar att servicefönster används för mer förebyggande underhåll som det högre kostnadsansvaret gett incitament till. Utöver dessa utfall behöver en heltäckande utvärdering också inkludera konsekvenserna för Trafikverkets underhållskostnader och för de störningskostnader som tågförseningar ger upphov till. Sådana kompletterande aspekter är föremål för framtida studier.

Keywords: upphandling; ersättningsform; risk; underhåll; järnväg; servicefönster; tågförseningar

JEL-codes: H57; L92; R42

Language: English

51 pages, November 7, 2025

Full text files

VTI%202025%205.pdf PDF-file Full text

Download statistics

Questions (including download problems) about the papers in this series should be directed to Biblioteket vid VTI ()
Report other problems with accessing this service to Sune Karlsson ().

RePEc:hhs:vtiwps:2025_005This page generated on 2025-11-07 15:02:38.